S-a ajuns la 1,000 semnături
Către: Persoanele sau instituțiile care au puterea să rezolve problema semnalată sau să producă schimbarea necesară
Petiție către Guvernul României și Prim-ministru/Platformelor Uber/Bolt
Pentru protecția și echitatea șoferilor de ridesharing
Noi, șoferii de ridesharing și cetățenii care susțin această activitate, solicităm Guvernului României să intervină urgent pentru a corecta practicile abuzive și condițiile inechitabile din industria ridesharing.
Revendicări principale
1. Tarif minim corect și predictibil
Tarifele actuale sunt mult prea mici și nu acoperă costurile reale ale activității. Solicităm stabilirea unui tarif minim garantat și echitabil.
2. Eliminarea obligativității ratei de acceptare
Rata de acceptare este folosită ca mecanism de constrângere. Obligația indirectă de a accepta curse neprofitabile poate reprezenta o clauză abuzivă, contrar legislației privind protecția partenerilor comerciali.
3. Reclamațiile fără dovezi să nu ducă la suspendări automate
Orice reclamație trebuie analizată pe baza unor dovezi reale, cu dreptul șoferului la apărare.
4. Supliment obligatoriu de minimum +50% pentru cursele în afara orașului
Pentru cursele care scot șoferul în afara localității, solicităm un adaos minim de 50%, pentru acoperirea costurilor și a timpului de întoarcere.
5. Limitarea copiilor conforme
Cerem limitarea numărului de autorizații în funcție de populație, pentru a preveni concurența neloială.
6. Limitarea sau reglementarea clară a prețului dinamic
Tarifarea dinamică trebuie controlată pentru a preveni abuzurile și lipsa de predictibilitate.
7. Interzicerea modificării tarifelor fără consimțământul pasagerului
Orice tarif trebuie afișat clar înainte de cursă și nu poate fi modificat ulterior fără acordul ambelor părți.
8. Reglementarea comisionului platformelor
Cerem stabilirea unei limite maxime a comisionului reținut de platforme, deoarece valori prea mari scad drastic veniturile șoferilor.
9. Reguli fiscale clare și sprijin pentru șoferi
Solicităm simplificarea și clarificarea obligațiilor fiscale, pentru a preveni penalizările generate de interpretări neunitare.
10. Transparența algoritmilor de tarifare – obligație legală în UE
Solicităm aplicarea strictă a Regulamentului P2B, care impune platformelor transparență completă privind:
- modul de calcul al tarifului de bază;
- regulile privind multiplicatorii (surge);
- criteriile pentru tarifarea timpului și distanței;
- momentele și motivele modificării formulelor;
- impactul fiecărui factor în prețul final.
Explicațiile vagi de tipul „depinde de timp și distanță” nu sunt conforme cu legislația europeană.
11. Eliminarea practicilor comerciale înșelătoare
Au existat situații în care platformele au anunțat creșteri de tarife, deși prețurile au scăzut ulterior. Acest comportament poate încălca:
- Regulamentul UE P2B (obligația de transparență față de parteneri);
- Legea 158/2008 privind practicile comerciale înșelătoare;
- Legea 193/2000 privind clauzele abuzive.
Solicităm investigații și sancțiuni pentru astfel de practici.
12. Protecția șoferilor în cazul curselor cash
Considerăm că lipsa cadrului de protecție privind cursele cash reprezintă una dintre cele mai grave omisiuni actuale. Operatorii afirmă că „încasarea curselor cash este strict responsabilitatea șoferilor”, însă această abordare ignoră următoarele realități:
- Baza de clienți aparține platformelor, nu șoferilor.
- Ordinul de efectuare al cursei, către un client identificat în baza de date a platformei, este emis prin intermediul aplicației, nu de către șoferi.
- Șoferii nu preiau clienți de pe stradă, ci desfășoară strict comenzi generate și atribuite de platformă.
Prin urmare, în momentul în care un pasager urcă în autoturism, acesta este clientul platformei, nu al șoferului. Platformele trebuie să își asume responsabilitatea pentru:
- identificarea rapidă a clienților rău-platnici;
- recuperarea prejudiciilor cauzate prin neplata curselor;
- prevenirea practicilor frauduloase în zona cash.
Actualmente, pierderile financiare sunt suportate exclusiv de șoferi, deși aceștia prestează un serviciu pentru platformă și în numele platformei. Această situație este inacceptabilă.
13. Reglementarea procedurii de creare a conturilor de client
În prezent, deschiderea unui cont de client necesită doar o adresă de e-mail și un număr de telefon, de cele mai multe ori prepay, fără furnizarea unor date reale de identificare (CI, pașaport, card bancar). Aceasta permite persoanelor rău-intenționate să:
- acumuleze datorii fără a putea fi identificate;
- comită infracțiuni precum tâlhării sau agresiuni asupra șoferilor, cum s-a întâmplat în cazurile grave din Mioveni, Suceava etc.
În timp ce șoferii trebuie să furnizeze numeroase documente (inclusiv cazier la fiecare 6 luni), platformele permit clienților anonimi să utilizeze serviciul fără nicio verificare. Solicităm:
- obligativitatea verificării identității reale a fiecărui client;
- asocierea obligatorie a unui card bancar sau a unui document de identitate;
- măsuri stricte de prevenție pentru protecția șoferilor.
Platformele nu pot fi exonerate de răspundere atâta vreme cât clientul le aparține, se află în baza lor de date și comanda este emisă prin intermediul aplicației.
De ce este important?
De ce solicităm aceste schimbări?
Pentru ca activitatea de ridesharing să fie una corectă, sigură și sustenabilă, atât pentru șoferi, cât și pentru pasageri.
Fără condiții echitabile, industria se confruntă cu riscul degradării serviciilor și pierderii forței de muncă.
Fără condiții echitabile, industria se confruntă cu riscul degradării serviciilor și pierderii forței de muncă.
Cerem Guvernului României și Prim-ministrului să ia măsuri imediate pentru a corecta aceste probleme.